Kaksi paitaa olisi jäänyt käyttämättä, kun
a) tuon kokoisella lapsella on hankala pitää paitaa ilman aluspaitaa
b) meidän lapselle ei voi laittaa aluspaitaa, kun hikoilee niin helposti
JOTEN kaksi paitaa sai bodyalaosan ja pääsi käyttöön.
Tässä alkuperäiset paidat.
Tässä Miina ja Manu -paidan muutos. On siis tehty vain tuo alaosa jollain OB:n bodykaavalla ja ommeltu paidan alareunaan. Tämä paita ei sitten ollut päällä kuin pari kertaa, jäi pieneksi kainaloiden kohdalta.
Tässä on Reiman paidan muutos. Alla vielä kuva hihojen lisämuutoksesta, kun olivat aika pitkät. Mustaa resoria ei ollut ja tein tosi joustavasta trikoosta, tuli kuitenkin vähän liian tiukat, pitää pikkuisen tunkea käsiä niistä läpi.
Meidän poika on kasvanut niin vauhdilla, että monet paidat ja bodyt kinnaa mahan kohdalta, siksi tämäkin paita oli hihoista pitkä ja muuten sopiva.
perjantai 29. huhtikuuta 2016
keskiviikko 30. maaliskuuta 2016
Tuunaus osa 1
Koska Mikon vaatevarastoissa on ollut muutama vaate, jotka muuten jäisi käyttämättä, olen vähän tuunaillut niitä ja tässä ensimmäiset. Bodyt on Berliinistä kesällä ostettu ja siskolta lahjaksi saatu (Tutta-merkkinen).
Peruspertsaa
Aina silloin tällöin on ehtinyt hetken, lyhyen tai pidemmän, viettää ompelukoneen ääressä. Ompelukset on olleet tarpeeseen tehtyjä peruspertsoja, kuten alta huomaa.
Nämä housut on tehty jo aikaa sitten ja turkoosit on jo pienet. Pieni aivopieru tapahtui, kun yhdistelin kahta eri kaavaa (en edes muista enää mitä). Turkoosit lyhensin oikean kokoisiksi, mustat jätin aivopierumuotoon ja se on ollut ihan hyvä, koska ne mahtuu vieläkin.
Trikoot on Löytöpalasta, resorit Neenuskalta.
Nämä housut on sitten suosikkihousukaavalla eli City Mouse. Koko on 62. Pallotrikoo Pipsaliinasta, sinisen alkuperästä en osaa sanoa. Resorit varmaankin Löytöpala tai Metsola.
Nämä on tehty jo tosi kauan sitten, mutta vasta viime viikolla pääsi käyttöön, kun vaihdoin vyötärölle kuminauhan tilalle resorin. Meidän pojalla on sen verran pullea maha, että kuminauhat kiristää ikävästi. Tästä kuvasta huomaa, että resorit on eri väriä, käytössä se ei näy. Kaava on Streaky Legs, vyötäröresorin kaava City Mouse. Kankaan alkuperä tuntematon, resorit varmaankin Löytöpalasta tai Metsolasta.
Yöpukuja on tullut vielä kaksi muutakin, mutta ne on kuvaamatta, joten bloggaan ne myöhemmin. Nämä on tehty Nukkumatti-kaavalla, muuttaen vain se, että vetoketju jatkuu lahkeensuuresoriin asti. Apinapukua levensin vähän sivusaumoista mahan ja reisien kohdalta. Raidallinen trikoo on Marimekko-outletista (samasta kankaasta tein yöpaidan myös itselle, voidaan samistella) ja apinatrikoo on vuosia kaapissa marinoitunutta siskolta saatua. Resorit Metsola tai Löytöpala.
Ja kuten kuvista huomaa, näitä omaan käyttöön tulevia vaatteita en ole viitsinyt alkaa silittämään valmistumisen jälkeen :D
Nämä housut on tehty jo aikaa sitten ja turkoosit on jo pienet. Pieni aivopieru tapahtui, kun yhdistelin kahta eri kaavaa (en edes muista enää mitä). Turkoosit lyhensin oikean kokoisiksi, mustat jätin aivopierumuotoon ja se on ollut ihan hyvä, koska ne mahtuu vieläkin.
Trikoot on Löytöpalasta, resorit Neenuskalta.
Nämä housut on sitten suosikkihousukaavalla eli City Mouse. Koko on 62. Pallotrikoo Pipsaliinasta, sinisen alkuperästä en osaa sanoa. Resorit varmaankin Löytöpala tai Metsola.
Nämä on tehty jo tosi kauan sitten, mutta vasta viime viikolla pääsi käyttöön, kun vaihdoin vyötärölle kuminauhan tilalle resorin. Meidän pojalla on sen verran pullea maha, että kuminauhat kiristää ikävästi. Tästä kuvasta huomaa, että resorit on eri väriä, käytössä se ei näy. Kaava on Streaky Legs, vyötäröresorin kaava City Mouse. Kankaan alkuperä tuntematon, resorit varmaankin Löytöpalasta tai Metsolasta.
Yöpukuja on tullut vielä kaksi muutakin, mutta ne on kuvaamatta, joten bloggaan ne myöhemmin. Nämä on tehty Nukkumatti-kaavalla, muuttaen vain se, että vetoketju jatkuu lahkeensuuresoriin asti. Apinapukua levensin vähän sivusaumoista mahan ja reisien kohdalta. Raidallinen trikoo on Marimekko-outletista (samasta kankaasta tein yöpaidan myös itselle, voidaan samistella) ja apinatrikoo on vuosia kaapissa marinoitunutta siskolta saatua. Resorit Metsola tai Löytöpala.
Ja kuten kuvista huomaa, näitä omaan käyttöön tulevia vaatteita en ole viitsinyt alkaa silittämään valmistumisen jälkeen :D
sunnuntai 21. helmikuuta 2016
Pöllöt pikkupöllölle
Meidän pojalla pää pyörii välillä kuin pöllöllä. Sitä en tosin tiennyt vielä silloin, kun nämä aloitin, nimittäin nämä on aloitettu jo loka-marraskuussa :) Nyt sain ensimmäistä kertaa sitten pojan syntymän silitettävien laatikon tyhjennettyä ihan kokonaan ja nämä löytyi keskeneräisinä (täyttöä vailla) sen pohjalta. Joten sainpas vaan aikaiseksi tehdä valmiiksi.
Virikepöllöt
Ruskeassa on vanun sisällä kulkunen, keltaisessa kuula-aseen pikkuisia muovikuulia muovipussissa ja harmaassa kinkkupussi. Kaikista lähtee siis erilaista ääntä. Materiaalit on eri tuntuisia, joten näissä riittänee hiplattavaa. Mikoa on jo kovasti kiinnostaneet pöllöt, koska niillä on silmät :) Vielä ei osata tarttua kiinni.
Virikepöllöt
ohje: omasta pöllöpäästä
materiaalit: on monenkirjavia ja erilaisia aikoja kaapissa marinoituneita, kankaiden lisäksi vanua, levyvanua, kinkkupussi, kuula-aseen kuulia ja kulkunen
koko: pöllön vartalon korkeus noin 15 cm
saaja: meidän pikkupöllö Mikokoko: pöllön vartalon korkeus noin 15 cm
Ruskeassa on vanun sisällä kulkunen, keltaisessa kuula-aseen pikkuisia muovikuulia muovipussissa ja harmaassa kinkkupussi. Kaikista lähtee siis erilaista ääntä. Materiaalit on eri tuntuisia, joten näissä riittänee hiplattavaa. Mikoa on jo kovasti kiinnostaneet pöllöt, koska niillä on silmät :) Vielä ei osata tarttua kiinni.
Jumpsuitit
Testasin tuossa aiemmin päivittää kännykällä bloggeria, mutta eipä meistä ainakaan vielä tullut kavereita. Siispä tuo toinen jumpsuit tulee nyt uudestaan.
Tähtijumpsuit ja M-jumpsuit
Jotenkin aivan ihana tehdä vihdoinkin vaatteita omalle lapselle. Oon tehnyt vaatteita muiden lapsille jo vuodesta 2008 ja vaikka sekin on ollut tosi mukavaa, niin jotenkin tämä on vielä hienompaa. Ja jälkihän alkaa olla niin hyvää, että kannatti reenata vuositolkulla :D Ja kun on riittävän paljon ommellut, rutiinit on niin hyvät, että lyhyemmässä ajassa ehtii enemmän, kun ompeluaika on nykyisellään kutistunut ihan minimaaliseksi. Tänä viikonloppuna ei ollut ohjelmaa, joten on ollut aikaa ommella. Työn alla on vielä pari unihaalaria, edelliset jäämässä pieneksi.
Tähtijumpsuit ja M-jumpsuit
ohje: Ottobre 5/2015 Bunny isosti muokattuna.
materiaalit: siniraidallinen joustocollege Nosh, vihreä college ja turkoosi resori Lyötöpala, raitaresori Neenuska, vetoketjut Nappikikka, applikoinnit jämäkankaita
koko: raidallinen 68, vihreä 62
saaja: oma poika Miko, ens viikolla tulee 3 kkkoko: raidallinen 68, vihreä 62
Jotenkin aivan ihana tehdä vihdoinkin vaatteita omalle lapselle. Oon tehnyt vaatteita muiden lapsille jo vuodesta 2008 ja vaikka sekin on ollut tosi mukavaa, niin jotenkin tämä on vielä hienompaa. Ja jälkihän alkaa olla niin hyvää, että kannatti reenata vuositolkulla :D Ja kun on riittävän paljon ommellut, rutiinit on niin hyvät, että lyhyemmässä ajassa ehtii enemmän, kun ompeluaika on nykyisellään kutistunut ihan minimaaliseksi. Tänä viikonloppuna ei ollut ohjelmaa, joten on ollut aikaa ommella. Työn alla on vielä pari unihaalaria, edelliset jäämässä pieneksi.
Tunnisteet:
Applikaatiot,
Bunny,
Jumpsuit,
Lastenvaatteet,
Miko,
Ompelu
tiistai 5. tammikuuta 2016
Joululahjapaita
Jääkiekkopaita
ohje: Ottobre 4/2011 More Grey
materiaalit: musta joustocollege Löytöpala, resori Metsola, painoväri Marimekon ysmyistä vuosia sitten
koko: muistaakseni 128
saaja: kummipoika Eero 8 vkoko: muistaakseni 128
Oli tykätty joululahja :) Kuvio tehty siis leikkaamalla kontaktimuovista kuvio ja tuputtamalla valkoista ympärille. Aivan hieno tuli mun mielestä! Eeron siskoille ompelin kans lahjat, mutta en jäi kuvaamatta.
Nyt on ollut ompelut vähissä, kun yksi pieni vaatiin äidin huomion <3 Ompelin eilen parit housut ja tuli jo heti parit aivopierut ommellessa; imetysdementiaa??
perjantai 18. joulukuuta 2015
Jumpsuitit joulupukin konttiin
Päällimmäisenä mielessä on ollut nyt pieni poikamme, joka syntyi kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa 2.12. klo 14:15, mitoilla 3414g ja 50 cm <3
Mutta vähän on ehtinyt ommellakin:
Siskoni tilas lapsilleen jumpsuitit jo hyvissä ajoin syksyllä, mutta raskauden loppuvaiheessa puutuneet sormet haittas ompelua, mutta sain ennen sairaalaan lähtöä tehtyä sinisen. Sitten tulikin synnytys yllärinä kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Onneksi vauva-arjen aloittelun keskellä on löytynyt aina joku pieni hetki, jossa ommella, joten vihdoin sain toisenkin valmiiksi. Viime hetkillä siis, kun eilen illalla tuli valmista ja tänään oli viimeinen päivä postittaa, että varmasti ehtii jouluksi.
Raidalliset tähtijumpsuitit
koko: sininen pituus 128, leveys 122, punainen pituus 110, leveys 104. Hoikkia lapsia kyseessä, siksi pienemmän koon mukaan tuo vyötärönympärys
saaja: siskon lapset Leevi 5 v. ja Fanni 2,5 v.
Mutta vähän on ehtinyt ommellakin:
Siskoni tilas lapsilleen jumpsuitit jo hyvissä ajoin syksyllä, mutta raskauden loppuvaiheessa puutuneet sormet haittas ompelua, mutta sain ennen sairaalaan lähtöä tehtyä sinisen. Sitten tulikin synnytys yllärinä kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Onneksi vauva-arjen aloittelun keskellä on löytynyt aina joku pieni hetki, jossa ommella, joten vihdoin sain toisenkin valmiiksi. Viime hetkillä siis, kun eilen illalla tuli valmista ja tänään oli viimeinen päivä postittaa, että varmasti ehtii jouluksi.
Raidalliset tähtijumpsuitit
ohje: Ottobre 4/2012 Jumpsuit
materiaalit: raidalliset joustocolleget Nosh, applikoinnin ja kanttaukset trikoo sekä resori Paapii, metrivetoketju Ompelutalo (Oulu)koko: sininen pituus 128, leveys 122, punainen pituus 110, leveys 104. Hoikkia lapsia kyseessä, siksi pienemmän koon mukaan tuo vyötärönympärys
saaja: siskon lapset Leevi 5 v. ja Fanni 2,5 v.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)